Tekstas plass i musikk

Kan tekst være sjangerdefinerende, eller tekst bare nødvendige ord for å få lagt en melodi? Hva er egentlig tekstas plass i musikk? Og hvorfor heter det å “skrive ei låt”?
 
Vi inviterer til en paneldiskusjon om tektas plass i musikken. I musikkhistorien finner vi alt fra popmelodier hvor du klokker “love” femti ganger, til svartmetall med norrøn innflytelse og politisk visesang. Vi ønsker at panelet skal utforske tekst i musikken både ut fra egen musikalsk og skjønnlitterær produksjon, og ut fra sjangerlære.
 

Panelet består av førsteamanuensis i musikkvitenskap og samtaleder Nora Bilalovic Kulset, forfatter og musiker Pedro Carmona-Alvarez, Spellemannsprisvinnende visemusiker Ingeborg Oktober, og forfatter og komponist Eivind Buene. Sammen dekker de et bredt felt av moderne musikk og litteratur.

 

Sted: Lokal scene. Dronningens gate 12,
Tid: 19.00
Billetter: 80/50.

Foto, Pedro Carmona-Alvarez: Eva Lene Gilje Østensen

Foto, Ingeborg Oktober: Gry Dahl

Nora Bilalovic Kulset har en doktorgrad i musikkvitenskap fra NTNU, og er instituttleder på institutt for musikk ved NTNU. Problemområdet hennes er hvordan sang kan bidra til norsktilegnelse hos små barn med et annet morsmål. Hun er også utdanna sanger og musikkpedagog fra Rogaland Musikkonservatorium (nå Universitetet i Stavanger).

Pedro Carmona-Alvarez
er musiker og forfatter. I 2019 kommer essaysamlinga Refrenger om sanger og stemmer, lytting og litteratur, identitet og biografi. I romanene hans spiller ofte musikk en viktig rolle for karakterene, enten gjennom bandvirksomhet eller som følgesvenn i hverdagen. Han har tidligere gitt ut fire romaner, fem diktsamlinger og ei essaysamling.

Ingeborg Oktober
er en musiker fra Nord-Norge, med fokus på tekst i viseproduksjonen sin. I vår tok hun heim Spellemannsprisen i visekategorien for albumet Skjømmingsboka (2018). Hun er også nominert til Edvard-prisen for teksta til låta “Skjømming” fra samme album. Tidligere har hun gitt ut ett album og en EP.

Eivind Buene
er samtidskomponist og forfatter, og har skrevet tre romaner og ei essaysamling som alle er forankra i musikken, og relasjonen musikk + litteratur. I vår kom essayssamlinga Nye privilegier – Essay om oppmerksomhet hvor han utforsker oppmerksomhetsspennet vårt i den moderne verden, gjennom reiseskildinger, musikk, litteratur og vitenskap om nye teknologier.